Életmentő lehet egy telefonbeszélgetés

Varga Gábor

A telefonszolgálatok kialakulásának története az 1800-as évek végére nyúlik vissza. Egy New York-i szállodában egy idős hölgy lelkészt keresett, sikertelenül. Mire másnap reggel rátaláltak Harry Warren lelkészre, az asszony öngyilkosságot követett el.

A történtek következményeképp Warren megalapította a világ első lelki segély szolgálatát.

Hazánkban 1970 óta segítenek a rászorulókon. Országos szervezetük, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége 1987-ben alakult. Célja a mentálhigiénés prevenció, a krízisintervenció, az öngyilkosság-megelőzés. A szervezet elnöke, immár a harmadik ciklusban Varga Gábor pszichiáter, akivel munkájukról beszélgettem. Szólt arról, a társadalmi folyamatok miként csapódnak le a szolgálatnál.

– Környezetünkben rengeteg a feszültség, a társadalomban zajló változások, folyamatok következtében ezek fokozódnak. Sok a kérdőjel a magánéletben, változó világunk új és újabb kihívások elé állítja az egyént, nehéz megtalálni az iránytűket a tervezhető életkarrierhez. A feszültségek feloldásának felület kell, szolgálatunk a társadalom lelkiismereti ablaka, ahova be lehet kiabálni a problémákat, ahonnan emberi hang hallható válaszként.

– A meghallgatás a fő eszközünk, mondta a szakember. A telefonos lelki elsősegély szolgálat nem az operatív megoldások centruma, nem hívóközpont, ahonnan jön a megoldás. A krízisbe került telefonáló elmondja a vonal másik végén őt nyitott szívvel hallgató ügyelőnek a problémáját, ami által a maga számára is feldolgozhatóvá, átláthatóbbá válik a konfliktus. Az ügyelők nem adnak konkrét útmutatást, de együttérzéssel, odafigyeléssel, közös problémamegoldó gondolkodással segítik a hozzájuk fordulókat életnehézségeik megoldásában. A beszélgetések életmentők lehetnek. Fontos a társadalmi megbecsülésük, mert a legdrágább értéküket, szabadidejüket áldozzák embertársaikért.

– Támogatni kell őket munkájukban, hogy lássák értelmét annak, hogy szükség van az empátiájukra, az elfogadásukra, aminek az eredménye az, ha a hívó érzi, egy emberi találkozásnak volt részese, emelte ki a szövetség elnöke. Évente 170 ezer a hívások száma, az elmúlt évekhez képest óriási a növekedés, viszont a segítők száma több mint a felére csökkent. A LESZ fontosnak tartja, hogy a határon túli magyarok is anyanyelvükön tudjanak segítséget kérni krízishelyzetben, ma már működik a szolgálat Kárpátalján és Erdélyben.

Hazánkban a legnagyobb működő mentálhigiénés hálózat a lelki segély szolgálat, melyben az önkénteseket biztos szakmai háttérrel pszichológusok és pszichiáterek segítik. Varga Gábor több mint négy évtizedes hazai, nemzetközi szakmai, és pszichiátriai praktizálása tapasztalatával segíti a szervezet munkáját. Büszke arra, hogy elnöksége idején lehetett 1994-ben a LESZ tagja a Telefonos Elsősegély Szolgálatok Nemzetközi Szövetségének.

Forrás: veol.hu
Fotó: Müller Anikó Hanga

Címkék